סידור רינת ישראל – מה זה ולשם מה הוא משמש

מערכת שורש  ג תמוז, תשעז  6/27/2017

סידור רינת ישראל מציג גישה קצת יותר נוחה ונעימה של קריאת סידור ישראל, עבור תפילות בשבתות ובימי חג, ועל כן הוא מאוד מקובל ומומלץ בקרב הציבור הדתי לאומי
.......................

סידור רינת ישראל – מה זה ולשם מה הוא משמש
בשנת 1970 הוציא משרד החינוך את סידור רינת ישראל, סידור זה יצא בהוצאת מורשת והופק במיוחד עבור הציבור הדתי לאומי, ועד היום הוא נחשב לסידור פופולארי בקרב מגזר זה.

סידור רינת ישראל הוא סידור מיוחד שנועד להקל על תלמידים ובחורים צעירים להסתדר עם סידורי התפילה השונים. ההבדל בין סידור רינת ישראל לסידור רגיל, מתבטא במספר אופנים.

ראשית, הוא מכיל טיפוגרפיה נוחה ומאירת עיניים, אשר כוללת שימוש בגופנים מודרניים ופשוטים. שנית, הוא כולל הבדלים ייחודים בתנועות ובהטמעת המילים אשר מאפשרת לקרוא את הסידור בצורה הרבה יותר קלה. שלוש, סידור רינת ישראל מחולק לפרקים וחטיבות, בצורה נוחה וכן הוא כולל ביאור מילים עם מקורות לפסוקים.

הבדל נוסף בין סידור זה לסידורים אחרים הוא, שהסידור כולל תפילות שאינן נמצאות בסידורים אחרים, כמו תפילות לשלום חיילי צה"ל, שלום המדינה, שלום ליום העצמאות, יום ירושלים ועוד. מדובר על תפילות שנוצרו לימים, אחרי קום המדינה ואחרי 1967, על ידי הרבנות הראשית לישראל והתקבלו עם הזמן על ידי הציבור הדתי לאומי, ולא בהכרח על ידי כלל ציבור המאמינים בישראל.

אילו נוסחים של סידור רינת ישראל אנחנו יכולים למצוא?
כמו שקיימים סידורים רגילים בנוסחים שונים, כך אנחנו יכולים למצוא נוסחים שונים של סידור רינת ישראל. בין היתר, אנחנו יכולים למצוא נוסחים של נוסח אשכנז, נוסח ספרד, נוסח הספרדים (מה שמכונה נוסח עדות המזרח), וכן נוסחים שמתאימים לימי חג (פסח) וימי אבלות (כיפורים ותשעה באב).

בחלק מן הנוסחים, אנחנו נמצא תפילות ופיוטים כפי שהיה נהוג לשיר בעבר, בעוד שבמקרים מסוימים, אנחנו יכולים למצוא נוסחים ללא פיוטים, למשל פיוטים שקשורים לימי תעניות.

חשוב להדגיש, הסידור מוכר בציבור הדתי לאומי אך הוא לא מוכר בציבור החרדי ולו מהסיבה הפשוטה, שהוא הופק על ידי משרד החינוך והוא בעל גישה ציונית.

היכן ניתן לרכוש סידור רינת ישראל ומדוע נכון להשתמש בו
סידור זה, כאמור, נמצא בבתי כנסת של הציבור הדתי לאומי וכן בישיבות שונות של מגזר זה. ניתן לרכוש אותו בחנויות ספרים שמוכרות ספרי דת מסוגים שונים וכן במקומות נוספים שמוכרים סידורים ותפילות.

סידור זה, כפי שציינו מתאים לקהל צעיר, תלמידים וצעירים אשר זקוקים לסידור ויש רצון לקרבם לתפילות היהודיות בצורה נאותה ושקולה. מאחר ואופי הכתיבה, הניקוד וההטמעה של המילים היא ייחודית, הרי שסידור זה יכול להתאים לציבור צעיר שאיננו מסוגל בהכרח להתפלל על פי הסידור הרגיל, לקרוא את המילים בצורה רגילה ולעמוד בדרישות של ההטעמות השונות.

לסיכום, סידור רינת ישראל מציג גישה קצת יותר נוחה ונעימה של קריאת סידור ישראל, עבור תפילות בשבתות ובימי חג, ועל כן הוא מאוד מקובל ומומלץ בקרב הציבור הדתי לאומי.